Vészesen közeledik 2016. január 1., ami után kizárólag olyan programmal állíthatunk elő számlákat, ami rendelkezik a 23/
A funkció lefejlesztését a szoftvergyártók csak év végére ütemezték, ezért csak akkor számíthatunk rá, hogy számunkra is időben elérhetővé válik, ha rendelkezünk érvényes szoftverkövetési szolgáltatással, ami új vásárlás esetén alapból fél-egy évre megkapunk. Akik az év második felében váltottak számlázó programot, azok nyugodtan hátradőlhetnek, a feladat ezen részét teljesítették.
De mit fog látni a NAV, ha az ellenőrzésnél lenyomjuk azt a bizonyos gombot?
Röviden? Mindent!
A rendelet által előírt specifikáció alapján már megjelent a funkció egyes szoftvereknél, ezért kipróbáltam, és belelestem az elkészült XML fájlba.
A fejléc adatokon felül (eladó és vevő neve-címe-adószáma, kiállítás és teljesítés dátuma) a tételsorokra is meglehetősen konkrét információkat tartalmaz. Idemásolok belőle egy részt, ami szerintem programozói tudás nélkül is könnyen értelmezhető:
<termek_szolgaltatas_tetelek>
<termeknev><![CDATA[Ügyviteli rendszer tanácsadás]]></termeknev>
<menny>6</menny>
<mertekegys><![CDATA[ó]]></mertekegys>
<kozv_szolgaltatas>Hamis</kozv_szolgaltatas>
<nettoar>60000</nettoar>
<nettoegysar>10000</nettoegysar>
<adokulcs>0</adokulcs>
<adoertek>0</adoertek>
<bruttoar>60000</bruttoar>
</termek_szolgaltatas_tetelek>
...és ez így tovább, egészen a láblécig, ahol összesítik a nettó/ÁFA/bruttó értékeket, az ÁFA típusát és néhány plusz infót, például a fizetési módot és határidőt. A kellően széles dátumtartományra átadott adatokból nem csak azt lehet könnyen kikövetkeztetni, kik a TOP vevőink és milyen bizalmi viszonyban vagyunk velük (átutalás határideje), de még azt is, hogy adott termékünk/szolgáltatásunk az árbevételünk hány százalékát adja.
Innen tényleg csak egy kis lépés, hogy a számlázóprogramokat is online adatkapcsolatra kötelezzék, a raktárkészletek bekötésére már volt is konkrét felvetés.