Többet érdemelsz egy számlázó programnál

KKV Ügyvitel

Különvélemény: taxik vs. Uber

2016. augusztus 17. - Hertay Ákos

Előre is elnézést kérek, az alábbi post abszolút nem kapcsolódik a blog témájához, de ezért az egy szösszenetért nem fogok indítani egy újat. Viszont mindenképp szeretném kiírni magamból, hogy

az Uber miért lőtt öngólt magának,
uber_vs_taxi.jpg


mindezt anélkül, hogy az adózás részéről egy betűnyit is megemlékeznék.

1. Az Uber NEM az innováció fellegvára

Abból a szempontból, hogy nem ők találták fel a spanyolviaszt. Van egy új trend, vagy inkább univerzális gazdasági modell, a sharing economy. Ez a közösségi megosztáson alapul és bármire ráhúzható: utazás, szállás, kaja... gyakorlatilag bármi, ami emberi szükségletekhez kapcsolódik, az ember képes belőle felesleget előállítani amit ezután továbbad egy közösségen belül másoknak.

Akkor innováció az is, ha holnap írok egy olyan app-ot, ami a szabad mosógép-kapacitásomat dedikálja ki a közösségnek, lehet benne értékelni a mosás minőségét? Szinte látom, ahogy azonnal befutott startupper leszek vele nemzetközi szinten, mivel külföldön sok háztartásnak nincs saját mosógépe. Megoldottam egy szükségletet? Meg. Innováció? Nem, csak ráhúztam egy szürkezónában mozgó gazdasági modellt egy szükségletre a nyilvános mosodák ellében. Aki kéri, annak mondok még 10 ilyen ötletet egy sör mellett.

(Az más kérdés, hogy nálunk, ha legálisan szeretnénk csinálni, egyből adószámos magánszeméllyé kellene válni és havonta küldeni a NAV felé a bevallásokat az újonnan létrehozott MOSI nyomtatványon, külön feltüntetve a színes ruhákat, az alsóneműket és a páratlan zoknikat.)


2. Az Uber NEM mártír

Az Ubernél nyilván nem hülyék dolgoznak, tehát valószínűleg végeztek piackutatást, mielőtt beléptek a kis hazánk mégkisebb piacára. Tehát az elejétől tudták, hogy túlszabályzott kis országunkban a személyszállítás engedélyekhez kötött és Budapesten egy piaci versenyt torzító fixen előírt tarifa van. Azzal vívta ki nagyon hamar az Uber leginkább a piaci szereplők haragját, hogy az olcsóbb tarifával kizárta azokat a körből, akik konkrétan a személyszállításból élnek és köti őket a fix tarifa.

Egy taxis akármennyire jófej, trendi, becsületes nem tudott volna elkezdeni Uberezni.

Mert nem mondhatta volna azt, hogy "bocs, most azért nem megy a taxaméter, mert Uberes fuvarban vagyok."

Ellenben, ha az árait a piacon meglévő árakhoz igazította volna, nagyjából mindenki nyert volna rajta, de neeem, hallották valahol hogy a magyar az egy árérzékeny piac. Lássuk mit nyert volna a:

- a taxis: aki nem akarja, hogy összemossák a nevét a bunkó hiénákkal, boldogan lépett volna be, hiszen ezzel zéró invesztíció mellett hozzáadott értéket tudott volna teremteni. Lettek volna személyesen róla utas vélemények, mindenki tudhatta volna, hogy milyen becsületesen és odaadással végzi a munkáját, milyen jól ismeri a várost és nem csak arra tud menni, amerre a GPS navigálja. Pont nem érdekelte volna, hogy honnan esik be a fuvar, a diszpécserközpont adja ki a címet, az Uber passzolja le, vagy direktben hívja fel egy korábban elégedett utas, esetleg az utcán csüccsen be valaki. A kocsi eleve adott, a napja nagy részét az utcán tölti, boldogan dobta volna félre a sumákolás kósza gondolatát is, ha onnantól a romkocsmanegyedben merengő külföldi bulituristák is direkt őt rendelik le az Ubertől az öt csillagos ratingje miatt. Ez számára egy új értékesítési csatornát jelentett volna, és segített volna abban, hogy árverseny nélkül, pusztán a minőségi szolgáltatással megkülönböztesse magát az egyensárga versenytársaktól - leginkább a fogalommá vált "bunkó taxis" hiénáktól.

- a fogyasztó: szabadon választhatott volna, ha ellenőrzött minőségű szolgáltatásra vágyik, hogy érdekes új embereket akar megismerni, akik az Uberezés mellett informatikusok, szakácsok, kazángépészek, vagy a gyerekkel vannak otthon aki éppen bölcsiben van; vagy inkább a taxist választja - akitől nagyjából felesleges megkérdezni, hogy mivel keresi a pénzt, amikor nem taxizik. Viszont a taxival sokszor nyert volna csúcsforgalom idején, főleg ahol van buszsáv.

- a taxitársaság, meg amúgy a szakma: az emberek nagyobb bizalommal fordulnak a taxik felé, a központi címkiosztásért így is - úgy is megkapja a pénzt. Pénzt nem veszít, ellenben a szakma visszaszerzi a megtépázott renoméját. Utcán egyre kevesebben ülnek be a hiénák mögé, mert mindenki az Uber matricát csekkolja a kocsin, akik így kényszerűségből inkább közmunkások lesznek.

- az Uber-sofőr: mivel érvényesül az élni és élni hagyni, ezért a taxis nem úgy tekint rá, mint konkurenciára aki elveszi a megélhetését, hanem mint kollégára. Közben persze mosolyog a bajsza alatt a sárga Passatban, mert tudja, hogy ő napi 10-14 órát is kint van terepen, míg a magánzó csak munka mellett 3-4 órát ha éppen ráér. De lehet, hogy aznap este a kazángépész kolléga kint sem lesz, mert elmegy moziba, hiszen úgysem csak ebből kell megélnie. Ja, és a buszsáv is neki kedvez. De van itt más is: mivel nem az árakkal, hanem elsősorban a szolgáltatás minőségével versenyzünk, ezért a fix tarifához belőtt díjjal többet kap a beugrós hobbitaxista a fuvarért, így neki is jobban megéri.

3. A sofőrök NEM áldozatok

Ha valami úgy néz ki mint egy kacsa, úgy mozog, mint a kacsa és olyan hangja van mint a kacsának, akkor az kacsa. Ha kifejezetten kérésre odamész A címre, ahol felveszel egy embert, akit ezután átviszel B pontba és ezért fuvardíjat kérsz, amiből jövedelemre teszel szert (több a bevételed, mint a felmerülő költséged), akkor ne magyarázz, hogy nem taxizol. Mert ezt hívják taxizásnak. És kérlek ne hörögjél, hogy az Uber olyan, mint a telekocsizás, mert az fixen kijelölt időpontban, előre meghatározott úton megy és nélküled is elindul. Például egy Budapest-Keszthely távolságra nagyjából 2000 Ft-tal szállsz be a felmerülő költségekbe, ebből lehetetlen profitot termelni. Ha 3 helyett 4 utast viszel, azzal talán lehet pár száz forintot nyerni (ha csak az üzemagyagot számolod), de utána egyik utasod sem fog hozzád csapódni még egyszer, mert nem akarnak ismételten nyomorogni.

4. A hülyéket NEM lehet maguktól megvédeni

A napokban több "taxis" hír is megjelent, miszerint leleményesen egy 1-est ragasztva a fix tarifa elé 1280 Ft-ért kínálta a szolgáltatást (ki az a hülye, aki ezek után beült??!?), hogy 25.000-ért vitte el a Sziget fesztiválról a Margitszigetig, meg is gyomrozta, kint hagyta az erdő közepén, ráadásul sem engedélye, se jogsija (!!!) nem volt.

Ez nettó hangulatkeltés gyerekek, mivel ezeket többnyire nem társasághoz tartozó taxisok követék el, hanem sárga autóban ülő bűnözők. Mindenkinek kell egy ellenségkép, hogy jobban érezze magát. Valakinek a migránsok, valakinek a zsidók, a melegek, aki az első háromból nem tud választani, annak még mindig ott vannak a taxisok. Hát olyan nehéz megkérdezni, hogy "csókolom, mennyi lesz kb. a fuvar az Astoriáig?" És onnantól eldönteni, hogy ez +/- 10% szórással belefér-e a költségvetésbe, ha ebből kiesik, akkor pedig szóvá tenni?

Minden szolgáltatás annyit ér, amennyit fizetnek érte - és itt most tekintsünk el attól is, hogy a szolgáltatást legálisan nyújták-e vagy sem. Mennyit adnál jelen pillanatban egy pohár vízért? Max. pár száz forintot. De mi a helyzet akkor, ha fél napja sétálsz a sivatagban porzó vesével? Nagyjából ugyanez a helyzet, ha sakálrészegen haza kell jutnod. 5000 lesz? Mindegy csak vigyen. Van alternatíva, hívj oda mást, vagy gyalogolj.

És hogy én utazok-e taxival, ha már osztom az eszet? Nem.

Mert van egy motorom, és ha van egy motorod, nem akarsz mással közlekedni. Az év 11 hónapjában 6-tól 36 Celsius fokig a forgalom ritmusát tartva haladok, használhatom a buszsávot, előre sorolhatok a pirosnál álló gépkocsik között, mindig találok parkolóhelyet -- mert parkolhatok a járdán is, ha a gyalogosnak marad elég hely --, de ha simán bevágom két kocsi közé, ott sem kell fizetnem a parkolásért. Ez az igazi überség, nem egy appot nyomogatni :)

A bejegyzés trackback címe:

http://kkv-ugyvitel.blog.hu/api/trackback/id/tr1210423384

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az Uber és a söprés 2016.08.19. 19:11:59

Az Uber lesöpri az állami kioktatást – hozta le (pl.) a Hvg.hu. De a  linket megnyitni és elolvasni felesleges: a kontárközvetítők port hintő és azt még egyszer, utoljára (a seprűvel) felkavarni kívánó csúsztatásait is idézi József Dezső, született Zug...
Nincsenek hozzászólások.