Többet érdemelsz egy számlázó programnál

KKV Ügyvitel

KKV Ügyvitel

Vállalkozóvá válás, pontról pontra

2014. szeptember 09. - Hertay Ákos

Vállalkozni szerettem volna. Megint. De nem olyasmit, amit előtte csináltam. Előtte is az mozgatott, hogy az ügyfeleim vállalkozását jobbá tegyem, csak korábban még ezt úgy képzeltem el, hogy a technológia segítségével tudják elérni. Ezért számolatlanul adtam el az üzembiztonságot támogató UPS-eket, az alacsonyabb TCO-val üzemeltethető nyomtatókat, a teljes munkanapot akkuról teljesítő notebookokat és a többi kütyüt. De rá kellett jönnöm, hogy a technológia önmagában kevés, ami nekem kereskedőként cél volt, az az ügyfeleim kezében csak eszköz. Aztán eszembe jutott, hogy ezt a blogot már elkezdtem 2010-ben, így azonnal jött az ötlet, erre az alapra építem fel a kis családom jövőbeni megélhetését.

Most nem a filozófiát szeretném megosztani, a miértek és hogyanok boncolgatására még számos alkalmam lesz. Inkább leírom mások okulására, hogy mennyire volt "egyszerű" vállalkozóvá válnom, majdnem teljesen önerőből:

vállalkozo_premium_auto.jpg(A közhiedelemmel ellentétben a folyamat NEM azzal kezdődik,
hogy veszünk egy sötét színre fényezett, felső kategóriás német autót!)

 1. Felkerestem a hozzám legközelebb eső Kormányablakot, hogy regisztráljak az Ügyfélkapura. Kettő egész perc alatt sorra kerültem, maga a regisztráció majdnem 3 percig tartott, pedig én rászántam az egész délelőttöt. Ez igen! Rákérdeztem az ügyintéző néninél, hogy akkor már egyúttal meg tudnánk-e csinálni az egyéni vállalkozói regisztrációt is. Ja, azt nem. Azt csináljam meg magamnak.

2. Hazaérve már várt a levél az inboxomban, hogy sikeres volt a regisztráció, változtassam meg a jelszavam. Megy ez, mint a karikacsapás! Irány a Nyilvántartó.hu elektronikus ügyintézés része, olvasgassunk! Lássuk csak, első pont, azt mondja, hogy...

3. ...töltsük le az ÁNYK nyomtatványkitöltő programot. Hát ez igazán nem lehet nehéz, több mint 20 éve foglalkozom PC-kel, milliószám telepítettem már alkalmazásokat. Ment, futtat, települ, parancsikon az asztalon, indít... NEM INDUL!

4. Parancssoros hekkelés, JAVA frissítés, újraindítás. NEM INDUL! Káromkodás, újabb verzió keresése, végül telefonos segítség kérése Gabó barátomtól, aki feltételezésem szerint látott már ilyen programot működés közben. Párbeszéd röviden:

- Szia Gabó, leszedtem az ÁNYK progit, mert ezzel kell majd kitölteni az Ügyfélkapus vállalkozói regisztrációt. Csakhogy fél óra barkácsolás után sem akar megmoccani ez a... kiváló szoftvertermék.
- Mit használsz?
- Windows 7-et.
- Ja, az alatt tényleg nem jó a parancsikon. Tallózd ki az abevjava.jar-t és azt indítsd el simán.
- Óhogyazajó... köszi.

5. Kitallózom a székhely szerint illetékes Önkormányzatot, mert annak a nyomtatványát kell kitölteni. Meg is van, JAR fájl mentése. ÁNYK elindít, Megnyitás menüpontból nem lehet importálni. Gabó, már megint mi a túrót rontok el? Kattintsak a letöltött nyomtatványra duplán, majd az szépen feltelepül. És tényleg!

6. Minden oldal gondosan kitöltve, leelenőrizve, mentés és beküldés Ügyfélkapus kapcsolaton keresztül. Meg is jön a visszaigazoló mail, hogy köszi, megkapták, majd szólnak. Csillogó szemekkel, bizakodva tekintek a jövőbe, hogy innentől már minden sínen van.

7. Mindössze 3 nap múlva megjön az értesítés, hogy mostantól egyéni vállalkozó vagyok. Minden szupi szuper! Hívom a könyvelőmet, hogy mit csináljak még. Töltsem le a 14T101E nyomtatványt a NAV oldaláról, (ahol a 14 az évet jelöli) és jelentsem be magam. Letölt, nyomtatvány rutinosan feltelepít, kitölt és beküld a szokott módon.

8. Meg is jön a visszaigazoló e-mail, hogy megkapták, majd rá két percre az értesítés, hogy "beküldő állami adóhatóságnál nyilvántartott adatai nem egyeznek az Ügyfélkapun történt regisztráció során megadott adatokkal" Ahétszentségit, mit gépeltem el? Átnézem 12x, semmit. Olvasom tovább, mit lehet tenni: forduljak az ügyfélszolgálathoz, amiknek az elérhetőségét megtalálom a NAV oldalán. Telefonon lehetetlen ezt elintézni, mert ahhoz előbb szintén regisztrálni kell egy nyomtatványon keresztül. Köszi a nagy semmit!

9. Bemegyek személyesen a NAV irodába, megint iszonyatosan gyorsan sorra kerülök. Előadom az ügyintézőnek a nyűgömet, kérdezi, hogy a 14T180-as nyomtatványt kitöltöttem-e? Mert anélkül biza egy huncut bájtnyi adatot sem fogad el tőlem a hivatal. Nyilván nem. Kérdeztem, hogy ha már itt vagyok, meg tudjuk-e mindkettőt csinálni, gyalog, papír alapon. Meg tudtuk.

10. Követező napirendi pont: iparűzési adó (IPA) bejelentkezés. Ezt a székhely szerint illetékes Önkormányzathoz kell megtenni. Letöltöm a nyomtatványt -- persze nem az ÁNYK-ba, ugyanmár, hogy is gondoltuk, hiszen ez egy űrlapokat tartalmazó PDF -- és sokadszor megadom ugyanazokat az adatokat. Menteni nem lehet a szokott módon, a jobb felső sarokban van egy Mentés gomb. A PDF biztonságos SSL kapcsolatot létesít az Önkormányzat szerverével, és... visszaad egy nem szerkeszthető PDF-et, hogy nyomtassam ki és küldjem be postán. Leírom még egyszer: már náluk van már az adat, de csak fussak vele még egy kört. Tudom, hogy az én problémám, hogy még nem vettem nyomtatót, de köszi, semmi gond, megoldottam.

Itt tartunk most, mindjárt indulok a postára feladni az IPA bejelentkezést, ezzel elvileg véget ért a kálvária és nekiállhatunk a melónak. A következő lépés a nyomtató beszerzése mellett az ügyviteli rendszer üzembe állítása lesz.

És úgy általában az utóbbiról fogunk mi itt beszélni.

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv-ugyvitel.blog.hu/api/trackback/id/tr796682729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

na4 2014.09.14. 21:17:09

No ezért nem fogok én itthon sosem vállalkozni. A legfájdalmasabb nem is ez lesz majd, hanem az adók. Gyorsan rájössz majd, hogy a munkáddal nem magadat gyarapítod, hanem az államot, másokat, ingyenélöket. És emellett még mindenféle bürokratikus baromsággal, kimutatással fognak zegválni, állandóan fenyegetözve, hogy ha ezt meg azt nem csinálod/fizeted, akkor így meg úgy megbüntetnek, elkaszálnak. Vagyis sok szerencsét a vállalkozók világában.

Bona Fides 2014.09.15. 00:35:17

Itt vállalkozni?!?! :))) Majd jól megbasz a NAV, mert nem nyújtottál be valami fos nyomtatványt a 9.763.892 közül, levág az ÁNTSZ, mert nem tetted ki az ablakba a dohányozni tilos című, ötnyelvű fost, amit direkt azért talált ki valami vadbarom, hogy megbaszhassanak. Jön a közterületfelügyelet és levág, hogy az autód (a nem felkete nem német, nem luxus) munkaidőbenpénzért parkolhasson.
Atrán a munkaügyi felügyelet fog megbaszni,ha a WC-dben nincs csúszásgátló a padlóra ragasztva.

Megbasznak, megbasznak, megbasznak. :)))))))

Errűl szól a vállalkozói lét ebben a tetves kurva országban.

Várom a posztjaidat.

midnight coder 2014.09.16. 11:10:07

Nyugi, megszüntetni sem lesz egyszerűbb.

Begérke 2014.11.14. 09:29:26

Ez a WIN7 alatt nem indul probléma nekem tegnap este jött elő, amikor be akartam jelenteni az online számlázóprogramot.
Először azt hittem, hogy valahogy letörlődött a gépemről, ezért újra telepítettem.
Aztán még egyszer, de akkor megnéztem, hová telepítette.
Total Commanderrel megkerestem és láss csodát: elindult.

De miért nincs ez kiírva a NAV honlapjára?
süti beállítások módosítása