Többet érdemelsz egy számlázó programnál

KKV Ügyvitel

A partizánok esete a dezodorral

2014. október 14. - Hertay Ákos

Egy integrált ügyviteli rendszer bevezetése során a legnehezebb feladat nem az, amikor az ember jogosultságokat állítgat, vagy adatokat tisztít és migrál a korábbi rendszerből. Hanem a belső ellenállás leküzdése.

"[...] volt olyan cég, amelynek vezetőségét sikerült rábeszélni egy integrált ügyviteli rendszerre, mégis visszatérve hozzájuk azt láttam, hogy a kézi számlatömböt használnak, mert szerintük a Marika és a Klárika gyorsabban megírt kézzel egy számlát, mint amilyen gyorsan berögzíthette volna az összes tételt az adatbázisba (ez egy szélsőséges eset volt, semmi köze nem volt a viszont eladott rendszer minőségéhez). [...]" -- "J", még a blog első reinkarnációjából

A_tizedes_meg_a_tobbiek_Az_oroszok_mar_a_spajzban_vannak.jpg

A cég vezetői hoztak egy döntést, hogy a folyamataikat átláthatóbbá és gyorsabbá kívánják tenni, majd ugyanezzel a lendülettel beleinvesztáltak nem kevés pénzt, végül az egészet megfogták, és kidobták az ablakon. Pontosan úgy jártak a cél és az eredmény viszonylatában, mint amikor az ember vesz egy flakon dezodort, amit aztán végül nem használ.

Marika és Klárika reakciója valahol érthető: valószínűleg a munkájukat féltették, hogy amire eddig fejenként napi 2-3 órát rászántak, azt egyikük is meg tudná csinálni nagyjából 20 perc alatt. Egyikük sem akarta, hogy a másikat kirúgják, saját maguknak meg pláne nem kívántak ilyet, tehát maradt a teljes egyetértésen alapuló kollektív ellenállás.

Ők maguk biztos, hogy igazat mondtak, amikor azt állították, hogy gyorsabban dolgoznak a papíros számlatömbbel, mintha gépiesítve tennék meg: nem állt érdekükben, hogy másként legyen. Persze be lehet ilyenkor vetni egy harmadik referenciaszemélyt -- mondjuk Gizikét -- hogy tud-e gyorsabban számlázni mint Marika és Klárika együtt, de az igazán célravezető a

helyes vezetői kommunikáció.

 

Hasonló ellenállást tapasztaltam, amikor az egyik cégnél a Post-It ragacsok és e-mail hegyek helyett CRM rendszert vezettünk be. Szükségszerű volt, mert a cetlik idővel eltűntek és túl sok információ volt fejben tárolva. Kellett tehát valami, ami megoldja az áttekinthetőséget, a visszakereshetőséget és a helyettesítés problémáját.

Aztán majdnem pont a visszájára sült el. A lecserélhetőségtől való félelem egységbe kovácsolta a munkavállalókat, természetesen a CRM szar rossz volt és szerintük felesleges, hiszen eddig is működött (valahogy) az értékesítés. Szinte a palotaforradalom kirobbanása előtti percekben sikerült velük leülni a vezetőségnek és megbeszélni a helyzetet.

A főnökség a feature-lista lobogtatása helyett tisztázta, hogy mi a céljuk a CRM-mel: hogy szeretnénk jobban megismerni és jobban kiszolgálni a vevőiket, párhuzamosan több ügyet lekövetni, mert ebben látják a növekedés lehetőségét, ami végeredményben az ő fizetésük növekedésére is kihat majd. Nem arról van szó, hogy az árbevételt szeretnék szinten tartani kevesebb emberrel. Innentől megtört a jég, elkezdték belakni a rendszert és idővel ez az eredményeken is meglátszott.


Nem az számít, hogy "mit tud a program",
hanem hogy mennyire használod JÓL.

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv-ugyvitel.blog.hu/api/trackback/id/tr756789325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emmanuel Goldstein 2014.10.15. 10:50:43

kiscégnél elvagy CRM nélkül, az igény akkor kezdődik, ha van két eladási pontod meg három adminisztrátorod :)

dr. mesterséges színezék 2014.10.15. 12:08:44

Én még úgy tanultam, hogy már a fejlesztéskor (vagy finomhangoláskor - mar univerzálisra dobozolt rendszer márpedig nincs) bevonjuk azokat, akik majd a ki- és bemenet biomechanikus interfészei lesznek.
Rég volt, az igaz.

Hertay Ákos · http://kkv-ugyvitel.blog.hu 2014.10.15. 12:30:16

@dr. mesterseges szinezek: hallani én is hallottam róla, de látni még sosem láttam.

dr. mesterséges színezék 2014.10.15. 13:17:40

@Hertay Ákos: Meg is érne pár bekezdést az az harc, amikor partizán küzd partizán ellen - elméletileg egy célért, egymást kölcsönösen kerülve és lesajnálva.

Hertay Ákos · http://kkv-ugyvitel.blog.hu 2014.10.15. 13:50:30

@dr. mesterseges szinezek: Hogy mi történik, ha egy mindent elsöprő erő találkozik egy elpusztíthatatlan akadállyal?‎ :D

dr. mesterséges színezék 2014.10.15. 14:36:49

@Hertay Ákos: Jaja, nagyjából.
Bár hajdan, más profilban földhözragadtabban fogtam meg: amikor a katatón lókupec csinálna vásárt egy paranoid hippofóbbal.