Többet érdemelsz egy számlázó programnál

KKV Ügyvitel

Felejtsd el az online pénztárgépet!

2015. január 07. - Hertay Ákos

Az online pénztárgépek bevezetése körüli 2014-es hercehurca miatt még hosszú évekig felsírnak majd álmukban a kiskereskedelemben érdekeltek. A törvényalkotók akkoriban definiáltak egy "online pénztárgép használatára kötelezett" vállalkozói kört, akik közül sokan megúszhatták volna az olcsónak nem mondható beruházást és az online kapcsolat fenntartásának havi díját. Mert ahogy szokott lenni, maradt egy legális "kiskapu", amit akkor PTGSZLAA-nak hívtak, 2015-re viszont PTGSZLAH-vá szelídült.

mitadtak.jpg

De mit adott nekünk a PTGSZLAH?

(Gesundheit!)

Kezdjük talán az alapoknál: a vállalkozásoknak alapesetben számla kibocsátási kötelezettsége van, melyeket bizonyos szabályozott esetben nyugta adásával is teljesíthet. Ilyen eset (leegyszerűsítve) ha a vásárló magánszemély és készpénzzel vagy bankkártyával (készpénz-helyettesítő eszközzel) fizet. Ezen felül definiálva vannak bizonyos esetek, amikor a vállalkozás nem adhat nyugtát, hanem köteles számlát kibocsátani, például ha az ügylet értéke meghaladja a 900e Ft-ot.

A "kiskapu" abban rejlik, hogy már akkor is meg lehetett úszni az online pénztárgép vásárlását, némi extra adminisztrációért cserébe. Ha megengedte az üzlet profilja, lehetőségünk volt kijelenteni a számviteli politikában, hogy minden vásárlónk részére számlát állítunk ki, majd miután azon szándékunkat hogy a "nyugta adási kötelezettségünknek kizárólag számlával teszünk eleget" bejelentettük a NAV felé, már csak az volt vissza, hogy a nyugta helyett kibocsátott számlákat heti rendszerességgel(!) beküldjük az adóhatóságnak a PTGSZLAA nyomtatványon.

Szerencsére a számlázó programokban hamar megjelent az a modul, ami a jelentési időszakból kigyűjtötte az adatokat, majd olyan XML állományt generált, amit szó szerint két kattintással meg lehet etetni az ÁNYK programmal. Innentől csak arra kellett figyelni, hogy ne felejtsük el beküldeni, hiszen az idő rövidsége miatt csak korlátozottan számíthattunk a könyvelőnkre.

2015-től viszont változott a felállás, a PTGSZLAA-t a PTGSZLAH nyomtatvány váltja, amivel az adatszolgáltatási kötelezettséget havonta, a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig kell teljesíteni! Tehát már nem a kétkezi vállalkozónak kell  szórakoznia a bevallással, hiszen ilyen határidővel már a könyvelő is meg tudja csinálni -- főleg, ha segítjük azzal a munkáját, hogy átküldjük neki az XML fájlt.

Szerintem ezért a döntésért az illetékesek valóban megérdemelnek egy baráti vállon veregetést!


Szóval gondolkodj el, ha nagyobb értékű tranzakciókkal dolgozol, mondjuk műszaki cikkeket (HiFi cuccokat, háztartási gépeket, számítástechnikai eszközöket, stb.) forgalmazol és az esetek 95%-ában már most is számlát állítasz ki, vagy tulajdonképpen nagykereskedő vagy csak valamely tevékenységi köröd miatt köteleznének pénztárgép vásárlásra: kell Neked ez az online pénztárgépes szívás?!

 

Kimenő számlákban gazdag új évet kívánok!

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv-ugyvitel.blog.hu/api/trackback/id/tr637049245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.