Többet érdemelsz egy számlázó programnál

KKV Ügyvitel

KKV Ügyvitel

Sose nyomjá' full kretént

2015. szeptember 06. - Hertay Ákos

Gőzerővel dübörög a NAV átalakítása, a napokban megjelent hírek alapján már a se.. raktárkészletünkbe is benéznének.

Adja az ég, hogy ez csak egy köztudatba bedobott meggondolatlan ötletelés legyen, amivel azt próbálták bizonyítani, hogy keményen megdolgoznak a pénzükért a feketegazdaság ellen vívott harcban. Aki kicsit is szakmaközeli (tehát könyvelő, könyvvizsgáló, vagy pont a leginkább érintett cégvezető) az látja, hogy ez nem jó irány, és még színjátéknak is gyenge.


kirk_lazarus.jpgAztán megy a csodálkozás, ha Oszkár bácsi nem gyün.

A teljesség igénye nélkül leírok néhány olyan tényt, amire az újonnan bejelentett Wunderwaffe totálisan alkalmatlan:

  • a pénzmosásra szolgáló számlák a szolgáltató szektortól érkeznek, és a szolgáltatásnak nincs raktárkészlete. Ilyenkor a pajkos felek sokszor már gyanús alapossággal körbepapírozva (szerződés, teljesítés igazolás) különböző szolgáltatást vesznek, amit kifizetnek, majd az összeget az ÁFÁ-val és némi adminisztrációs díjjal lecsökkentve visszakapják és a "megrendelőnél" ez szolgál pl. a zsebbe fizetett bérek forrásául. Ezt a valós problémát nem oldja meg.

  • aki direkt huncutkodni akar, az jellemzően most is a "másik zsebéből" vásárol olyan árut, amit szintén számla nélkül ad el. Ezeket a tranzakciókat nem pont azért nem fogja semmilyen nyilvántartásba beütni, pont azért, hogy ne maradjon nyoma. Ez ellen sem véd.

  • lehet, hogy a készlet szállítólevélen mozog (tehát a készlet csökken), de számlázásra csak a projekt végén, egy későbbi időpontban kerül sor, erre a törvény lehetőséget ad. A szállítólevél alapján (hiszen az már teljesítést igazol) a vevő máris továbbszámlázhatja az árut. Ilyenkor azt látná a NAV, hogy "a semmiből" ott termett némi áru, amit a viszonteladó kiszámlázott, valamint a nagykereskedő készlete csökkent, de nem készült még adó fizetésére kötelező bizonylat.

  • ugyanez a helyzet mondjuk a bizományba adott készleteknél, ahol a fogyási jelentések alapján történik időszakos számlázás. Lehet, hogy ugyanabból a termékből van saját és bizományos készlete is egy adott cégnek. Külön jelenteni, hogy mi saját részre vásárolt, szállítólevélen kapott, de még nem kiszámlázott; mi bizományos; és mi már számlával rendelkező termék... nos, ez nem kis feladat.

  • lehet, hogy a szóban forgó termék élelmiszer, aminek lejár a szavatossága és selejtezésre kerül. Egyik nap ott volt, másik nap nincs. Nyilván jelentkezik az értéke máshol, de az már csak a könyvelésen fog látszani. Akkor kössük be a könyvelőket is?
  • időszakosan a cégek szoktak leltárt tartani. Ilyenkor minden esetben korrigálják a készletet, tehát az értéke, darabszáma úgy tűnhet, hogy "csak úgy" változik a külső szemlélőnek.

  • döbbenetes mennyiségű adatról beszélünk, hiszen lehet több raktárunk is, amik között mozog az áru. Ekkora mennyiségű adat feldolgozása még akkor is nagy kihívás, ha nem valós időben továbbítunk a NAV felé, mint a pénztárgépeknél, hanem mondjuk napi szinten.

  • ha csak egy egysoros raktárkészlet-értéket látnak, abból meg pont nem fog kiderülni semmi. Ráadásul milyen értéken szeretnék látni? FIFO? Mérlegelt átlagár? Eladási ár?



Úgyhogy reméljük, hogy a butaság ez esetben nem párosul majd kitartással.

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv-ugyvitel.blog.hu/api/trackback/id/tr347763904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lmpraxis1 2015.09.06. 10:07:26

Talán először a már rendszeresen küldött hatalmas adatmennyiséggel kellene kezdeni valamit, úgy ahogy az eredetileg cél volt.....
-08-asok bővítésével a NYEMYI megszüntetésével még mindig nincs folyamatosan adata a nyugd. intézeteknek. A nyugdíjba vonulóknak pl azt mondják nem áll rend.re a 2014 év és szépen várnak... holott mi már a 2015-öt adjuk....
- Mit kezedenek a statisztikai adatszolgáltatásokkal, mikor manapság ugyis a megkérdezés módszerén alapul az amit a közvélemény elé tárnak pl. a foglalkoztatottak, v. munkanélküliek száma
- Egy ablakos ügyintézés, ami a valóságban 2-3 ablak, mert pl. egyéni váll. indításkor okmányiroda, de még ezután feleslegesen a Navhoz is nyomi szinte ugyanazokkal az adatokkal, "csakhogymeglegyen"
De ugyanez van a társaságoknál is. Szóval ez sem lett egyablak
És sorolhatnám azt a rengeteg adatot amit jó softverekkel igenis hasznosítani lehetne, s amig ezt nem teszik meg teljesen felesleges újabb nagymennyiségű adatdömping, mert ugysem nézi senki, legfeljebb szúrópróba szerűen, azt meg másként is lehetne....

midnight coder 2015.09.06. 14:07:58

Igen, ez elsőre nem annyira tűnik jó ötletnek, mint amennyire nem. Ráadásul ezerféle küldönböző készletnyilvántartó rendszer van a cégeknél, jó részük egyedileg fejlesztett szoftver az adott cég igényeire szabva. Na most, ennek a bekötése a NAV-hoz horribilis összeg lenne, az átállás egy másik szoftverre dettó, ráadásul nem is mindig megoldható.

Merlot 2015.09.06. 14:51:27

Én úgy tudom, hogy a kuplerájokba is be kell kötni a pénztárgépeket , és a "rakrárkészletnek' számító, éppen szünetelő lányok számáról is online kell jelenteni.
Ha képviselő vagy államtitkár megy könnyíteni a kurvákhoz, neki kérésre nem kell számlát adni.

Bambano 2015.09.06. 14:54:52

az egésszel az az alapvető probléma, hogy a nav nem polihisztor. ő látni fog az adatok változása alapján egy helyzetet, de honnan fogja tudni, hogy az életszerű és normális vagy pedig illegális cselekmény leplezésére szolgál?

a nav tudni fogja, hogy egy eger rallye-n 6 garnitúra guminak kell elfogyni a versenyautóról, és ha hetet számolnak el, az már fekete biznisz? a nav tudni fogja, hogy egy internet szolgáltatónál a bazi nagy oszlop tetejére felrakott eszköznek pontosan x hónapot kell kibírnia a viharokban, és ha hamarabb lecserélem, akkor már adót akartam csalni? a nav tudni fogja, hogy a mezőgazdasági cégeknél pontosan x tonna növényvédő szert kellett kiszórni, és az ettől való eltérés lopás?

és egy konkrét probléma: a nav auditálni fogja az összes távközlési szolgáltató számlázási rendszerét, és majd megmondja, hogy melyik számla alkalmas áfa visszaigénylésre? egyébként ez most a törvény szerinti helyzet, az idióta politikusaink ezt foglalták jogszabályba.

szóval hogy lesz a nav polihisztor?

Bambano 2015.09.06. 14:56:28

@midnight coder: eddig is tettek rá, hogy mibe kerül, az ország összes pénztárgépét lecseréltették online pénztárgépre... legfeljebb majd pár vállalkozás megint tönkremegy, azok is, akik eddig szoftverírásból éltek, mert ezentúl nem veszik meg tőlük a szoftvert, azok is, akik használták, de most újat kell vegyenek vagy fejlesztést kell kifizessenek...

Bambano 2015.09.06. 14:57:23

engem még az is érdekelne, hogy a jelenlegi jogszabályi környezet szerint a navnak minden lakásst auditálnia kellene, a lakóknak pedig naplózni, hogy mikor merre járnak. van olyan, aki azt hiszi, hogy ez végrehajtható???

Tóth Ágas 2015.09.06. 14:59:37

szerintem biztos sokkal egyszerűbb lesz vállalkozást vinni, ha egy újabb adatszolgáltatási kötelezettséget kapunk a nyakunkba. és egy KKV-nál úgyis lesz külön erre 1-2 ember, hisz ez annyi értéket termel a vállalkozásnak, hogy tökre megéri az ilyen papírb.szásra külön embereket felvenni. nagyon életszerű klassz elgondolás.

biztos hoz majd egy kis plusz zsetont az államnak, azt meg senki nem fogja kiszámolni, hogy mennyibe kerül a gazdaságnak, hogy újabb nonproduktív munkaórák százezreit dobjuk ki a kukába. aztán majd nem értjük, hogy mi itt annyit dolgozunk, mégse halad sehova a gazdaság.

ha nyomtatványkitöltésben menne a gazdasági világverseny, akkor szuperek lennénk, az a baj, hogy a világ nem ebben versenyez.

Bambano 2015.09.06. 15:41:34

@Tóth Ágas: mondjuk pont nonproduktív órákat nem hoz, normális helyen régen számítógéppel könyvelnek, ha kizárólag a könyvelésre fordított időt tekintjük mérvadónak, akkor pont tökmnidegy, hogy a gép csak tárolja a raktárkészletet vagy egy lendülettel le is jelenti.

pont ugyanúgy, ahogy az online pénztárgépbe se ütik be kétszer az adatot, nem okoz érdemi munkaidő veszteséget, hogy jelentget a gép.

ha eljutnánk odáig, hogy a jogászokat meg a közgazdászokat nem engedik fontos pozíciókba, hanem egy ilyen projektet egy jó informatikus vezetne, akkor akár odáig is el lehetne jutni, hogy a könyvelést megcsinálja helyetted a nav szervere. azért az nem lenne kis dolog. hibás könyvelésnél a navon belül veszekednek egymással, nem veled :)

Bruno 2015.09.06. 16:13:28

Egy dolgot kell csak látni: az ötlet nem egyébre való, mint egy "barát" üzlethez juttatása. Jó sok pémzért meg lehet vele csináltatni a központi rendszert, és arról már nem ő tehet, hogy majd jól nem használják azt.

midnight coder 2015.09.06. 16:20:27

@Bambano: A jó informatikus messze elkerüli az államigazgatást. Erre szép példa az összes államigazgatással kapcsolatba hozható szoftver a boldogult NYENYI-től az ABEV-ig.

Netuddki. 2015.09.06. 16:39:33

@midnight coder: Kereslet, kínálat. Mogyoróval fizetnek, majmokat kapnak érte...

hóhér avagy állami ítéletvégrehajtó 2015.09.06. 17:04:26

A felsoroltaknál sokkal nagyobb gondot vélek felfedezni: bennem egyre inkább egy államhatalmi eszközökkel rendelkező maffia lebeg lelki szemeim előtt, amely totális kontrollra tör minden gazdasági szereplő felett.

Kopi3.14 2015.09.06. 18:59:56

@Bambano: Nem-e? Millió helyen látom, hogy beüti az egyik kasszába tételesen a vásárlást. Majd utána a másikba, a hülyébe a NAV-nak.

anyadmajma 2015.09.06. 19:01:14

@midnight coder: hát, drága kedves bolsevik hazaáruló gecikém, prémiumra hajtasz, hogy nem tapsolsz két kézzel, és anyázol az elmúttnyócévre? Az összes eddig hozott intézkedése a hazaáruló bolsevik geci főnöködnek pont ugyan ilyen volt. És lesz is, ha csak nem romlik az elmeállapota. bár ebben kételekedek, mert lehet mégis valahogy rosszabb lesz neki.

anyadmajma 2015.09.06. 19:04:12

@bértrollbosszantó_kovi1970: na, ez igaz. Állami szférában fejlesztőnek dresszkód, 7-16ig munkaidő?
kb. jövő nyáron jönnek a nagy problémák elő..... legkésőbb. Aztán majd jó kis külföldi progikkal érvelnek az egész rendszer lecserélése miatt, jó kis levelezős majdakisembertuggya PR-ál.
Sokba lesz ez megint nekünk.

zsabka 2015.09.06. 19:13:29

Ezen rohogok ragodok mar ket napja. Egyik szemem sir a masik nevet. Eleve baromsag szemelyisegi jogok irtealis elkepzeles. De igazabol kis raktarakba 5-6 kamera lehet hogy eleg. De mondjuk 1000nm folott kellene 200? Es hat vannak tobb ezer tizezer nm raktarak az hany kamera? Es internet savszelesseg? Vagy egy kamera mindenhova es az epp kivetelezett termeket egyesevel bemutatom a kameraba meghajolva es igy tovabb? Namarmost hany ceg raktaroz? 10-20 ezer? Ki a faszom figyeli 24/7 ben? Online... En ezt nem tudom komolyan venni. De elgondolkodtat... Agymenese volt a csavonak. Vege a nyarnak nyaralt egy egzotikus szigeten. Malariat kapott es hazahozta a lazalmait. Hulye!!!

Tóth Ágas 2015.09.06. 19:44:03

@Bambano: "normális" helyeken igen. normális helyeken van egy külön pénzügyes vagy könyvelő a cégnél és rendezetten folynak a dolgok.
de van egy párezer (vagy inkább pár tízezer) egyszemélyes cég, ahol bizony nincs komplex ügyviteli rendszer, ahol egy billentyű lenyomással menne a pillanatnyi készlet lejelentése. ezeknél pont nem tökmindegy, ha bejön egy újabb párórás elfoglaltság.
Mo-on mintha minden rendszert olyan cégekre szabnának, ahol a pénzügyön 20-30 ember kávézik nyugiban. ez is klassz, de sok más típusú cég is van az országban.. (lesajnálás előtt közbevetném, hogy a közhiedelemmel ellentétben az adóbevételek nagyobb része folyik be a KKV-ktől, és köztük ezektől az egyszemélyes vállalkozásoktól, mint a nagy multiktól)

Bambano 2015.09.06. 20:02:44

@Kopi3.14: a tételes kassza nyugodtan jelenthetne a másik helyett. valószínűleg olcsóbb lett volna azt felokosítani, mint venni egy másik kasszát.

@zsabka: nem kameráról van szó, hanem a könyvelésről.

@Tóth Ágas: az egyszemélyes cégeknél is kell könyvelést csinálni, bizonylatok alapján, azt nemigen csinálják kézzel sehol. ha másképp nem, kiadják könyvelő cégeknek.

nem tudom ezt az ötletet teljesen elítélni, csak azt hiszem, hogy ezt is jó magyarosan úgy fogják megoldani, hogy sírás lesz a vége.

KékFény6 2015.09.06. 20:55:35

" Külön jelenteni, hogy mi saját részre vásárolt, szállítólevélen kapott, de még nem kiszámlázott; mi bizományos; és mi már számlával rendelkező termék... nos, ez nem kis feladat."
Hasonló már most is van, csak más területen. Környezetvédelmi termékdíj esetén átvállalhatom a termékdíjat. Az egyszerűség kedvéért csak két lehetőséget nézzünk: vagy eladom változatlanul a terméket, vagy felhasználom és mást gyártok belőle. Ha úgy veszem meg, hogy változatlanul eladom, akkor nem használhatom fel és fordítva. Azaz ugyanabból a termékből kétszer annyit kell tartanom készleten is és nyilvántartani is külön kell őket, hiszen amikor megveszem, honnan tudjam, hogy mondjuk 2-3 hét múlva mi lesz a sorsa? És nem csak kétféle átvállalási lehetőség van...

zsabka 2015.09.06. 20:57:50

@Bambano: nem igazan ertem ezt hiszen a szamlan szereplo tetelek mind keszletcsokkenessel jarnak. De azt kukkolni hogy az kerult kiszallitasra ami a szamlan szerepel erdekes megvilagitasba helyezi a dolgokat. Raadasul ugye a bevetelezest is nyomon kell kovetni kameran. Vagy hogy teccik gondolni cd-n rogzitett felveteleket kell majd leadni a kerdeses idotavra? De az nem online...

Tefan 2015.09.06. 21:54:27

Ismerve a NAV dolgozók megvesztegethetetlenségét, némely cégnek jól jönne, ha ismerné a konkurencia raktárkészletét! :)

Bambano 2015.09.06. 22:07:27

@zsabka: "nem igazan ertem ezt hiszen a szamlan szereplo tetelek mind keszletcsokkenessel jarnak.": ha nem szolgáltatásról van szó... és akkor sem biztos, hogy tudod, egy tétel milyen alapanyagot tartalmaz. szóval a számla nem készlet.

"De azt kukkolni hogy az kerult kiszallitasra ami a szamlan szerepel erdekes megvilagitasba helyezi a dolgokat.": pedig ezt kukkolják, a teherautós bejelentési rendszerrel.

Tóth Ágas 2015.09.06. 23:32:44

@Bambano: a könyvelés bizonylatok alapján nem jelenti azt, hogy bármely időpillanatban pontos készletet is tud jelenteni a cég/könyvelő. egy kis cég adózásához nem kell feltétlenül tételesen vezetni a készletet. az Áfát és a többi fizetnivalót e nélkül is pontosan ki lehet számolni. ezt hogy értem? úgy, hogy elég a számlák végösszegével dolgozni. persze, a bizonylatokat átnyálazva kiderülnek a részletek, de ez sokkal, de sokkal tovább tart, mint egy gombnyomás. a legtöbb könyvelő nem fog azzal pöcsölni, hogy hány kivehető oldalú turmixgép van az ocsodejo.hu webáruház raktárában, hiába derül ez ki a bizonylatokból. majd évvégén beállítanak egy nagyjából reális készletértéket, oszt jónapot.
persze, felháborító meg minden, de ez a valóság.

Bambano 2015.09.06. 23:45:04

@Tóth Ágas: év végén jogszabály szerint tételes leltárt kell csinálni, ami utána a mérleg része lesz.
oké, elfogadom, aki eddig trógerül vezette a könyvelését, annak a raktárkészlet nyilvántartás tisztességes vezetése plusz feladat lesz. de ez csak azt jelenti, hogy csökken a trógerkedési szintje, nem azt, hogy pluszmunkája lesz ahhoz képest, ahogy egyébként is vezetnie kellett volna a könyvelést.

ProhiOtti (törölt) 2015.09.07. 07:34:12

jelenleg nem is kell aktuális készletinformációval rendelekeznie mindenkinek. Nekünk is csak évente egyszer van leltár. És csak akkor kerül a mérlegbe a készlet...

mcc 2015.09.07. 07:39:05

Nem tudom, hogyan sikerült elterjednie, hogy az online pénztárgépek folyamatosan jelentenek. El kell olvasni a jogszabályt, abban szép részletesen le van írva, hogyan megy ez (24 órás megfigyelés félórás gyűjtésekkel). 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet. Egy szakblogban sztem ez gáz egy kicsit. Vagy már én vagyok megkavarodva :)

Tóth Ágas 2015.09.07. 07:45:35

hát igen, de az évvégén egy leltár és a napi szintű jelentgetés között van időráfordítás-beli különbség. ahol a recepciós, a sofőr, a raktáros, a pénzügyes, a sales-es, az IT-s, a marketinges és az ügyvezető egy emberben testesül meg, ott ez nem csak trógerság kérdése, bár sok helyen erről is szó lehet.

nyubocs 2015.09.07. 08:53:19

@Bambano:
Osztán :) hány egyéni vállalkozónak kell mérleget készíteni?

Kalmár 2015.09.07. 08:59:43

Nem olyan elvetélt ötlet ez!

1. A szolgáltatásnak nincs raktárkészlete. Tényleg. Nem is ezt segítené, hanem pl a kocsmai söröket.
2. feketén veszi-adja. Világos. De a polcokon, raktárba tartott árukészletnek naprakésznek kell lennie, így képtelenség lenne több száz terméknél követni a behozott-eladott számla nélküli árut. Tehát igenis ebben segít!
3.szállítólevél. A kiskereskedelemben és a vendéglátásban sincs, ezeken a helyeken ez nem gond. (több tízezer egység.) Ahol van, ott a szállítólevél tőpéldánya igazolja a hiányzó készletet.
4.bizomány. Dettó. Az is követhető ráadásul a bizományba adott készlet mínusz a pénztárgépen kiadott=raktárkészlet.
5. szavidő. Ez nem újdonság. Selejtezési jegyzőkönyvek ma is vannak szabályozott formában kivezeti a raktárkészletből. Ettől még működik a rendszer.
6. Nem az árat, a mennyiséget kell követni.

HA vásárolunk egy Tescoban pl, akkor a blokkon rajta van a felvágott neve, súlya, a sör fajtája, a tv márkája stb. Minden!
Egy kisbolt vagy egy kocsma beüti, hogy 1200 ft. Ennyi. Találja ki mindenki, hogy mi volt. Így tudja a vendéglátó a feketén vett sört beütni a NAV pénztárgépébe, mert csak értéket látnak. Azt nem, hogy az 500 ft az két sör vagy 4 kávé volt.

Nem ördögtől való ez a raktárkészlet nyilvántartás. Megfelelő csatornában használva fehéríti a gazdaságot.

igazi hős 2015.09.07. 09:15:10

@Tóth Ágas: "nincs komplex ügyviteli rendszer, ahol egy billentyű lenyomással menne a pillanatnyi készlet lejelentése" Mondj egyetlen szoftvert, ami képes a raktárkészletet bármilyen digitálisan aláírt és elég erősen titkosított formában egy gombnyomásra előállítani. Nincs ilyen.

igazi hős 2015.09.07. 09:23:05

@Kalmár: A Tesconak elemi érdeke, hogy profi rendszere legyen, akkor kevesebb pénztárossal és sokkal kisebb raktárkészlettel tud dolgozni. Egy ilyen rendszer bőven behozza az árát.
Valószínűleg a kisbolti eladó is örülne egy vonalkódolvasós rendszernek, a főnöke meg a belőle kijövő a készletnyilvántartásnak, de ennek az ára egy-egy kis bolt éves forgalma (nem nyeresége!).

Szumi 2015.09.07. 10:49:47

Sokkal egyszerűbb - és olcsóbb - lenne minden egyes vállalkozásba beültetni egy NAV alkalmazottat, aki hesszel és jelent.

Tóth Ágas 2015.09.07. 19:32:19

@igazi hős: ezt nem tudtam, de akkor végképp igaz az, hogy ez jelentős többletterhelést jelent a mikor- és kisvállalkozásoknak. Bambano fentebb említette, hogy ez ma már egy gombnyomás, amit én ugyan a saját környezetemben nem érzékelek, de elhittem, hogy van ilyen.
ha nincs, akkor sajnos még érvényesebb a gyanúm, hogy ez egy irtózatos nagy további adminisztratív szívatás lenne a mikro- és kisvállalkozásoknak.
süti beállítások módosítása